afmystificere The Tire dæksiden kode

Så, du har brug for nye dæk til din bil eller lastbil, men hvordan ved du, hvad de skal købe? Hvad gør alle de alfanumeriske koder trykt på dæk dæksider betyde alligevel?

Hvis du er i markedet for nye dæk, kan du blot ønsker at erstatte din slidte dæk med præcis de samme dæk, det kom med. Men du måske ønsker at overveje en opgradering. Hvis du ved, hvordan at læse tire dæksider, chock fuld af værdifulde oplysninger, du har fået en fordel frem for de fleste mennesker og er rede til at træffe en informeret beslutning. Så lad os komme i gang!

Dæk størrelse markeringer (eksempel: P215/65R15 89H)

Brudt:

P = passager

Andre betegnelser er

LT = lys lastbil

T = midlertidig (reservehjul)

215 er bredde (i millimeter) af dæk fra dæksiden til dæksiden. En bredere dæk har bedst vejgreb men den dårlige nyhed er, at du mister brændstoføkonomi, høre mere støj og dækkene ikke fungerer så godt i regnen.

65 er højde-breddeforhold

Skærmformat er forholdet mellem dæksiden højde til dæk bredde. Med hensyn til højde-breddeforhold, jo større antallet, den højere dæk dæksiden. Høj (60-75) er fantastisk til en rolig ride men forårsager hylende i sving. Kort (35-55) er bedre for håndtering–mere for sportsvogne.

R angiver Radial. Dette betyder, at det er bygget med en række støtte bælter sidelæns under slidbanen.

Andre betegnelser omfatter

B for fastspændte Bias

og

D for Diagonal Bias

Standarden, og oftest, vil du se er R.

15 er hjul (eller rim) diameteren i tommer.

89 er belastning index

H er hastighed rating

Hastighed ratings angive tophastigheden under ideelle betingelser. Højere-rated dæk er som regel lavet af blødere gummi og vil have kortere UTQG slidbane liv. Her er et par af de mere almindelige hastighed ratings: R = 106, S = 112, T = 118, U = 124, H = 130, V = 149, W = 168, Y = 186. Sammen med denne hastighed rating har du en belastning indeks, som angiver den omtrentlige vægt dækket kan bære. Nogle af de mere almindelige belastning vægte er som følger: 85 = 1,135 pounds, 86 = 1,168 pund, 87 = 1.201 pounds, 88 = 1,235 pund.

UTQG bedømmelser

Passager bildæk er ledsaget af en UTQG Rating (ensartet Tire kvalitetsklasse, mandat fra den føderale regering) hvilke priser livets slidbane dæk ved at kigge på slidbane slid, trækkraft og temperatur modstand. UTQG Rating er normalt findes modsatte dæk størrelse markeringer og bliver i tre separate vurderinger: treadwear, trækkraft og temperatur.

Treadware grade standard er 100. En klasse af 200 betyder slidbanen ville bære to gange og en tire graded 100.

Trækkraft kvaliteter køres fra AA til C, med AA er den højeste kvalitet og C betyder dæk bremser dårligt på både våd beton og våde asfalt.

Temperatur kvaliteter Vurder den trætte modstand mod og evne til at fjerne varme. Disse kvaliteter er A (modstår varme godt), B (ikke så god som en) og C (passerer minimumssikkerhedsstandarder.) Husk at tunge byrder, under inflation af dæk, og høje hastigheder kan alle påvirke dæk temperaturen.

Du bør bemærke, at disse dæk kvaliteter sats dæk målt under kontrollerede betingelser. Faktorer såsom kørevaner, vejforhold, klima, osv., er ikke overvejelser og kan påvirke den faktiske ydeevne af dine dæk.

DOT

DOT (Department of Transportation) angiver dæk i overensstemmelse med gældende DOT sikkerhedsstandarder. Ved siden af DOT er en identifikation eller serienummer–koder, indstillede hvor og Hvornår dæk var produceret.

Du finder også andre oplysninger på dæksiden som type og sammensætning af dæk, maksimal kolde inflation (PSI) og maksimal belastning i pounds.

Så som du kan se, bære dæk en enorm mængde af information. Men det er virkelig ikke alle, at komplicerede når du lære at læse koden.